“El patrimonio vacío: elementos para una lectura del proceso de mercantilización de la herencia”: Comunicacion seleccionada y presentada (con publicacion en actas) por Alfredo Rubio, Pablo Millan, Luz Fernandez-Valderrama y Amanda Martin-Mariscal en el Congreso Internacional HERITAGE 2010, HERITAGE AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT de Evora.
Alfredo Rubio, Pablo Millan, Luz Fernandez-Valderrama y Amanda Martin-Mariscal. Empty heritage: elements to understand the heritage commer-cialization process. HERITAGE 2010, HERITAGE AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT, Editors: R. Amoêda, S. Lira & C. Pinheiro. ISBN: 978-989-95671-3-9
ABSTRACT:
This report starts from a general approach about our heritage present-day situation and as a continuity of previous pieces of research on the evolution of its non juridicial nuance of mean-ing, its extension and the treatment of those material and immaterial items which conform to our heritage, something worth being protected and preserved from the ravages of time.
Several societal relations arise among today´s societies, as far as their heritages are con-cerned, i.e., enfasizing the thematic processes (tourist ones) on both territorial and urban levels. This acquiresa substantial relevance in the city historical centres and in the city on its whole. In addition, references to immaterial heritage elements are included, mainly those related to feasts and their places, being the object of a loss of social meaning.
The afore-mentioned processes cannot be considered without certain conditioning elements. Therefore, the ways of difference-appropriation on capitalism´s side in its quest for oftaining monopolistic rents (D. Harvey) and the processes (and procedures) of transformation into stage places. Both, exceptionality and particularity, are crucial in the definition of “special qualities”, and everything able to be turned into a commercial product, will be so. However those proc-esses have their own limits: the commercialization reflected on language as “putting into ef-fect” tends to destroy the exceptional qualities and likewise, it could erase the heritage memory (its sense) when interpreting it, as far as the local inhabitants are concerned, and substitute it for an appropriate version, close to the aim of the commercialization. To conclude, we state the need of responsibility ethics with regard to us putting into effect our heritage.
Key words: heritage, commercialization, tourist thematisation and responsibility ethics.
TRADUCCION:
La comunicación parte de un planteamiento general a cerca de la situación actual de la cuestión del patrimonio, como continuación de indagaciones anteriores sobre la evolución de su conceptualización no jurídica, su extensión y el tratamiento de aquello material e inmaterial que viene siendo considerado como herencia digna de ser protegida y preservada de los estragos del tiempo. Se plantean distintas formas de relación de las sociedades actuales con sus herencias, con énfasis en los procesos de tematización (turística) en escalas territoriales y urbanas, que ad-quieren relevancia sustancial en los centros históricos de las ciudades y, ocasionalmente, en ciu-dades completas. También se incluyen referencias a ciertas formas inmateriales del patrimonio, fundamentalmente la fiesta y sus lugares, sujetas a procesos de vaciamiento de su significación social.
Estos procesos no pueden ser pensados al margen de aquello que los condiciona. Por tanto, se analizan las formas de apropiación de las diferencias por parte del capitalismo en su búsque-da de conseguir rentas monopolistas (D. Harvey) y los procesos (y procedimientos) de su con-versión en lugares del espectáculo. Excepcionalidad y particularidad son cruciales en la defini-ción de “cualidades especiales” y todo aquello que pueda ser convertido en producto mercantil lo será. Pero estos procesos tienen límites: la comercialización manifestada en el lenguaje como “puesta en valor” tiende a destruir las cualidades excepcionales y puede eliminar la memoria de la herencia (su sentido) en los ejercicios de interpretación respecto de la población local, susti-tuida por una versión apropiada al objetivo de la mercantilización. Se concluye afirmando la ne-cesidad de una ética de la responsabilidad respecto de la puesta en valor de la herencia.
Palabras clave: patrimonio, mercantilización, tematización turística y ética de la responsabilidad.